ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΧΗΜΙΚΩΝ (ΔΗ.ΚΙ.ΧΗ)
ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 85/2022
Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο, ΦΕΚ 232 Α 17-12-2022
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Με το ΠΔ 85/2022 επιχειρείται η κωδικοποίηση των κλάδων των φορέων του δημόσιου τομέα που υπάγονται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 (Α΄6), σε συνδυασμό με τα απαιτούμενα τυπικά, κύρια, πρόσθετα ή επικουρικά προσόντα διορισμού ή πρόσληψης ανά κλάδο / ειδικότητα.
Σημειώνεται ότι το καταργούμενο ΠΔ. 50/2001 όριζε ρητά τα προσόντα διορισμού μόνο για οκτώ (8) κλάδους Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), τέσσερις (4) Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και επτά (7) Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ), ενώ για τους λοιπούς κλάδους και ειδικότητες ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ υπήρχε η γενική ρύθμιση περί «ομώνυμου ή αντίστοιχου» τίτλου. Για την κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ) δεν όριζε κανέναν κλάδο προσωπικού παρά μόνο τον απαιτούμενο για διορισμό τίτλο.
2. Η ΝΕΑ ΜΟΡΦΗ
Η πιο σημαντική καινοτομία που εισάγεται στο νέο ΠΔ.85/2022, είναι ότι οι κλάδοι ταξινομούνται και ομαδοποιούνται σε τομείς. Συγκεκριμένα για τους ΠΕ δημιουργούνται οι τομείς Α.ΥΓΕΙΑΣ, Β. ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, Γ. ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ KAI ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, Δ. ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, Ε. ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ, ΣΤ. ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ, Ζ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, Η. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, Θ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, Ι. ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΩΝ, Κ. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ / ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ, ΙΑ. ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (Υ.Π.Α.).
Σε αυτούς τους τομείς ο κλάδος ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ υπάρχει μόνο στον τομέα Δ, ενώ απουσιάζει από τον τομέα Α της ΥΓΕΙΑΣ. Η δε ειδικότητα ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ φαίνεται ότι διασπάται σε δύο επιμέρους ειδικότητες: ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ και ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ!!!
3. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
3.1 Τομέας ΥΓΕΙΑΣ
Δεν περιμέναμε ποτέ ότι η αξιοποίηση στοιχείων του «Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού του Δημόσιου Τομέα (Απογραφή), τα Ψηφιακά Οργανογράμματα φορέων, η τεχνογνωσία του Α.Σ.Ε.Π., οι Οργανισμοί και Κανονισμοί Εσωτερικής Λειτουργίας δημοσίων υπηρεσιών, το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. καθώς και ο νέος εκπαιδευτικός χάρτης της χώρας (νέα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών Α.Ε.Ι., νέες σχολές ανώτατης εκπαίδευσης που προέκυψαν από τη μετατροπή των Τ.Ε.Ι. σε Πανεπιστήμια, σύγχρονες ειδικότητες Ι.Ε.Κ. κ.λπ.)», όπως αναφέρεται στην εφαρμοστική εγκύκλιο για το ΠΔ 85/2002 (Α’ 232) σελ. 1, θα κατέληγε στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχουν ΠΕ ΧΗΜΙΚΟΙ στον τομέα της υγείας!!! Αυτοί που εκπόνησαν αυτό το προεδρικό διάταγμα στις σελίδες 7689 και 7702 αναγνωρίζουν μεν ότι ο κλάδος ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ-ΒΙΟΛΟΓΩΝ- ΒΙΟΧΗΜΙΚΩΝ ήταν ενιαίος, αλλά θεώρησαν καλό να διασπαστεί, και κατά την διάσπαση η ειδικότητα ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ… χάθηκε στο διάστημα.
Ερώτημα: Μήπως αυτό σημαίνει ότι οι συνάδελφοι που υπηρετούν στον τομέα της υγείας μπαίνουν αυτοδίκαια στην κινητικότητα;
Αυτό το τραγικό λάθος όμως δημιουργεί κατά την άποψή μας, νομικό έρεισμα για την προσφυγή κατά του ΠΔ στο συμβούλιο της επικρατείας με το επιχείρημα της σύγκρουσης με δύο νόμους και συγκεκριμένα:
Α. Νόμος 2519/1997- ΦΕΚ Α-165/21-08-1997
Άρθρο 42
Κλάδος Ε.Σ.Υ., κλινικών χημικών, χημικών, βιοχημικών, βιολόγων των ιατρικών εργαστηρίων νοσοκομείων
1. Συνιστάται στο Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας κλάδος Ε.Σ.Υ., κλινικών χημικών, χημικών, βιοχημικών, βιολόγων των ιατρικών εργαστηρίων νοσοκομείων. Οι θέσεις του κλάδου διαβαθμίζονται σε θέσεις:
(α) Κλινικών Χημικών, Χημικών, Βιοχημικών, Βιολόγων Γ',
(β) Κλινικών Χημικών, Χημικών, Βιοχημικών, Βιολόγων Β',
(γ) Κλινικών Χημικών, Χημικών, Βιοχημικών, Βιολόγων Α' και (δ) Διευθυντών
Και Β. Νόμος 2889/2001 - ΦΕΚ 37/Α/2-3-2001
Άρθρο 6, παρ.6
6. Κάθε νοσοκομείο απαρτίζεται από τις υπηρεσίες:
α) Ιατρική, β) Νοσηλευτική, γ) Διοικητική Οικονομική και δ) Τεχνική Ξενοδοχειακή, εφόσον το επιτρέπει η οργανική του δύναμη.
Στην Ιατρική Υπηρεσία του νοσοκομείου υπάγονται οι ιατροί, οδοντίατροι, φαρμακοποιοί, φυσικοί νοσοκομείων ακτινοφυσικοί, χημικοί, κλινικοί χημικοί, βιοχημικοί, βιολόγοι, ψυχολόγοι, διαιτολόγοι, τεχνολόγοι τροφίμων, τεχνολόγοι ακτινολόγοι και οι λοιποί επιστήμονες των κλάδων υγείας, καθώς και τα τμήματα παραϊατρικού προσωπικού και κοινωνικής εργασίας.
Από τα ανωτέρω αναφερόμενα θεσμοθετείται ξεκάθαρα κατά την άποψή μας το ενιαίο του κλάδου Ε.Σ.Υ. κλινικών χημικών, χημικών, βιοχημικών, βιολόγων των ιατρικών εργαστηρίων νοσοκομείων, αλλά και το ότι ο κλάδος αυτός υπάγεται στην ιατρική υπηρεσία του νοσοκομείου. Για τους συντάκτες αυτού το ΠΔ όμως, παρ’ όλες τις έγκυρες πηγές που χρησιμοποίησαν όπως λένε, αυτό δεν ήταν προφανές. Για αυτούς οι χημικοί δεν υπάρχουν στον τομέα της υγείας.
3.2 Τομέας ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Μας διαφεύγει η ανάγκη για την οποία δημιουργήθηκε αυτός ο γιγάντιος τομέας. Όταν άλλοι τομείς είναι απείρως περιορισμένοι, όπως π.χ. ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ KAI ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ, συστήνεται εδώ μια οντότητα που μπλέκει κατά την άποψή μας μια ειδικότητα, αυτή των γεωτεχνικών, με δύο κλάδους, περιβάλλοντος και τροφίμων.
Ερώτημα: Μήπως αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον θα προσλαμβάνονται για τον τομέα αυτό μόνο γεωτεχνικοί;
3.3 Νέα ειδικότητα ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Αυτή η ειδικότητα εμφανίζεται από άποψη προσόντων στην σελίδα 7565, και σαν νέα ειδικότητα στην σελίδα 7702, με υφιστάμενο κλάδο ή/και ειδικότητα πάλι ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.
Στους συνδέσμους https://www.aade.gr/polites/ypiresies-genikoy-himeioy-toy-kratoys-ghk/himeio/askisi-epaggelmatos-himikoy-naytilias και http://www.marinechemists.gr/index.php/el/o_syllogos/ μπορεί κάποιος να βρεί όλα τα ισχύοντα για την άσκηση του επαγγέλματος του χημικού ναυτιλίας.
Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 3232/41/1989 υπουργική απόφαση, ως χημικός ναυτιλίας ορίζεται «[ο] κάτοχος άδειας για την έκδοση πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS – FREEING)». Στην ως άνω υπουργική απόφαση αναγνωρίζεται ότι για την άσκησή του απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις, καθώς σύμφωνα με αυτήν προκειμένου να δικαιούται ο ενδιαφερόμενος επαγγελματίας να ασκήσει το επάγγελμα του χημικού ναυτιλίας, πρέπει κατ’ αρχήν να είναι διπλωματούχος χημικός ή χημικός μηχανικός των Πανεπιστημιακών ή Πολυτεχνικών Σχολών του εσωτερικού ή ισοτίμων του εξωτερικού, καθώς και να συμπληρώνει μια σειρά από άλλες προϋποθέσεις.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι οι χημικοί ναυτιλίας δεν εργάζονται και δεν εργάστηκαν ποτέ στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, παρείχαν δε τις υπηρεσίες τους στον ιδιωτικό τομέα, κυρίως σαν ελεύθεροι επαγγελματίες ή ιδιοκτήτες εργαστηρίων, με το αντικείμενο της εργασίες τους να παρέχεται επιτόπου σε ελληνικά ή ξένα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα τα οποία βρίσκονται στον Ελληνικό χώρο. Αυτή την στιγμή στον επικαιροποιημένο κατάλογο χημικών ναυτιλίας που ισχύει μέχρι τον Ιούνιο του 2023 περιλαμβάνονται μόνο 19 άτομα.
Ερώτηση: Μήπως το γεγονός ότι η Διεύθυνση Πετροχημικών του Γενικού Χημείου του Κράτους εμπλέκεται στην διαδικασία χορήγησης της άδειας Χημικού Ναυτιλίας, οδήγησε τους συντάκτες του ΠΔ να υποθέσουν ότι η ειδικότητα ΠΕ ΧΗΜΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ είναι ειδικότητα του δημόσιου τομέα;
4. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
· Άμεση προσφυγή της ΕΕΧ εναντίον του ΠΔ 85/2022, χωρίς καμία καθυστέρηση ή αναμονή για ανταποκρίσεις σε αλληλογραφίες με τα εμπλεκόμενα υπουργεία ή συνεννοήσεις με άλλες επιστημονικές οργανώσεις, διότι θα χαθεί πολύτιμος χρόνος από το τρίμηνο του χρονικού διαστήματος που παρέχεται για την προσφυγή από την ημερομηνία δημοσιεύσεως του ΦΕΚ.
· Συνδρομή της προσπάθειας από δικηγορικό γραφείο εξειδικευμένο στο δημόσιο δίκαιο.
· Συνέντευξη τύπου σε όλα τα μέσα, εκτός από την αποστολή επιστολών σε υπουργεία κλπ, και πληρωμένες καταχωρήσεις σε επιλεγμένες εφημερίδες για το θέμα.
· Ενημέρωση με προσωπική παρουσία όλων των ηγεσιών των κομμάτων για την κατάσταση που δημιουργείται με το ΠΔ 85.
· Άμεση συνεννόηση με προέδρους των τμημάτων χημείας των πανεπιστημίων και ειδικά με τους διδάσκοντες κλινική χημεία-βιοχημεία, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.
· Σύμπραξη με άλλες επιστημονικές οργανώσεις, και ειδικά με την Εταιρεία Κλινικής Χημείας-Κλινικής Βιοχημείας, μέσω της οποίας η ΔΕ της ΕΕΧ ενημερώθηκε για αυτό το νομοθέτημα.
5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Ὤδινεν ὄρος καὶ ἔτεκε μῦν, ή σε απλά νεοελληνικά κοιλοπονούσε το βουνό και γέννησε ποντίκι. Από τον Μάϊο του 2022 ο κος Βορίδης προανάγγελλε το νέο κλαδολόγιο-προσοντολόγιο, που θα έλυνε όλα τα προβλήματα στην στελέχωση του δημόσιου τομέα. Αντ’ αυτού, σε ότι αφορά τουλάχιστον τον κλάδο μας, τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν είναι περισσότερα από τις λύσεις που δόθηκαν. Επίσης πολλά ερωτηματικά ανακύπτουν από την λειτουργία στην πράξη τομέων, όπως ο περίφημος τομέας ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ.
Δεν θεωρούμε ότι με αυτή την μικρή ματιά που ρίξαμε σε αυτό το ΠΔ καλύψαμε όλα τα προβλήματα. Ένας έμπειρος νομικός στο δημόσιο δίκαιο πιθανόν να ανακαλύψει και άλλα θέματα. Εμείς προσπαθήσαμε να συνεισφέρουμε όσο μπορούσαμε και να υποδείξουμε κάποια νομοθετήματα καθώς και προβληματικά σημεία που θα βοηθήσουν πιθανόν το έργο της ακύρωσης του ΠΔ 85/2022.
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους εκείνους του συναδέλφους, εντός και εκτός παράταξης, που μας πρόσφεραν την υποστήριξη και τις γνώσεις τους για την σύνταξη αυτού του κειμένου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου